nson.blogg.se

En fråga...

Publicerad 2016-05-07 05:55:00 i Allmänt,

Vad kan vi kontrollera?
 
Tänk efter riktigt noga, vad kan vi kontrollera egentligen?
 
Kan vi kontrollera någonting över huvud taget?
 
Jag vet att jag har svarat "ingenting" på den frågan. Då jag har tänkt efter så har jag inte kommit fram till någonting som vi verkligen kan kontrollera till fullo, över huvud taget.
 
Vad gör det med den fria viljan? Har vi i så fall någon fri vilja?
 
Vad händer med Attraktionslagen i så fall? Kan vi bestämma vad vi ska manifestera, skapa, i våra liv? Hur kan vi i så fall bestämma vad vi vill ha i våra liv - om det nu är så att vi inte kan kontrollera någonting?
 
Hur känns det för alla med kontrollbehov, om det är så att det är sant att vi inte kan kontrollera något? Har ni träffat någon med kontrollbehov? Ni kanske är en sådan själv? 
Ni har garanterat träffat någon med kontrollbehov. Vi har alla ett visst behov av kontroll. Det finns däremot en del som jag kallar "kontrollfreak", människor som har behov av att kontrollera allt. Det är människor som inte mår bra av att känna att de inte har kontroll. Det grundar sig på låg självkänsla....men det kan vi fördjupa oss i en annan dag.
 
Hur ska jag skapa det jag vill om jag inte har kontroll och därmed inte en fri vilja?
 
Det närmaste vi kan komma till kontroll är våra värderingar. En värdering är en upprepad tanke. Tänk något annat tillräckligt länge så har du en ny värdering. Dina värderingar avgör hur du reagerar på din omgivning. Dina värderingar avgör hur du mår.
 
Du säger kanske: - Men mina värderingar är jag uppfostrad med. Jag har fått dem från mina föräldrar och syskon, från skolan, från samhället, från de lagar som råder i det land jag lever i, från religionen o.s.v.
 
Bra, säger jag då, det är en bra insikt att komma fram till. Om våra värderingar kommer från yttre påverkan så kan vi vara överens om att de kanske inte är våra värderingar samt att de går att ändra på, eller hur?
 
När jag har sagt "lär känna dig själv" så menar jag just det. Ge dig chansen att lära känna dig. Vad tycker du egentligen? Vad vill du egentligen?
Ställ dig också frågor som - Varför tycker jag si eller så? Varför vill jag si eller så? Men framför allt - Hur mår jag av att tycka si eller så?
 
Kram
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Thomas Nilsson

Jag är Hälsopedagog, komplementärmedicinsk terapeut, och driver ett hälsoföretag www.n-son.se

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela