nson.blogg.se

Goda nyheter

Publicerad 2016-05-12 06:17:00 i Allmänt,

På nyheterna berättas det om katastrofer, krig, mord, bedrägerier och övergrepp bl.a. Det finns en funktion med att bara berätta om det som stör ordningen s.a.s. Bara vi inte glömmer bort att detta just stör ordningen, och om vi inte får höra något så är alltså allt i sin ordning.

När det berättas om t.ex. en flygolycka så ska vi veta att det har startat och landat kanske 25 tusen plan runt om i världen helt utan problem den dagen. Alltså en flygolycka är så ovanlig att nyhetsprogrammen, myndigheter, politiker m.fl. tycker att det bör berättas.

Mitt i krigets dödande så föds det en massa barn och en hel del av dessa barn föds för att två människor tycker om varandra och tror på framtiden.

Om vi får höra talas om ett övergrepp så är det bra att ha i åtanken att en massa människor tar hand om varandra på ett ödmjukt, omtänksamt och empatiskt sätt samtidigt.

Det är lätt att ta för givet att människor är snälla och det är ju fantastiskt att vi har den förväntan. Det ser jag som ett positivt tänkande i sig, som därför bör ges uppskattning.

Det är inte så att jag är så naiv och tror att allt rapporteras eller ens uppdagas. Men med detta som motvikt, för er som tycker att det är mycket elände i världen, kanske jag kan skänka en tanke som ger lite perspektiv till nästa nyhetsprogram.

Kram

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Thomas Nilsson

Jag är Hälsopedagog, komplementärmedicinsk terapeut, och driver ett hälsoföretag www.n-son.se

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela