nson.blogg.se

Bekräftelse

Publicerad 2016-08-13 06:14:00 i Allmänt,

Se mig, bekräfta mig.

Alla vill bli sedda men inte alltid för den de upplever sig vara utan för den de försöker föreställa.

När jag träffar en människa för första gången så är det som ett oskrivet blad, ett neutralt, blankt papper. Pappret är stort, enormt, faktiskt oändligt, men jag ser bara potential.

Ibland ser jag vart du är, oavsett om du försöker visa mig något annat, men ibland ”går jag på” och köper den karaktär som du vill att jag ska se. Jag menar inte nödvändigtvis att du lurar mig, för den du vill att din omgivning ska se är också du, en del av dig, men jag märker snart om du ”kämpar” för att ”hålla masken” för ”pappret” blir mindre. Den du ”lurar”, oavsett hur många du lyckas få att ”köpa din karaktär”, är dig själv. Det finns naturligtvis dagar då jag inte ser dig oavsett om du ”släpper garden” s.a.s. Dessa dagar är det jag som iklätt mig ”masken” och ”lurar” mig själv.

Vi är alla i samma båt. Vi är här tillsammans. Låt oss hjälpas åt i vår färd mot oss själva.

Samhället, världen, internet, massmedia o.s.v. har givit oss alla verktyg vi behöver för att upprätthålla det vi vill visa och därmed verktyg för att dölja.

Om du vill bli sedd, så se andra.

Vad ser du när du tittar på människor? Vad hör du när du lyssnar? Vad känner du när någon försöker beröra dig? Lyssnar du på vad den andre försöker säga eller hör du vad du vill höra? Ser du din vän eller lägger du själv på henne en mask? Har du redan från början lagt dina värderingar på den andre?
Det kallas ”förutfattade meningar” och förklarar ingenting om någon annan än dig själv.

Du kan vara lugn, vi gör det allihopa, mot varandra, mot oss själva.

Var snäll mot dig, se dig, lyssna på din inre röst, släpp garden, klä av dig din ”rustning” – så börjar du se de som omger dig.

Alla vill bli sedda så börja med dig.

Kram
 
(Jag lyckades inte rotera bilden nedan. Jag är född i januari 1961 så detta kan vara senare samma år. Det är skönt att se hur lyckligt ovetande jag är om framtiden).

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Thomas Nilsson

Jag är Hälsopedagog, komplementärmedicinsk terapeut, och driver ett hälsoföretag www.n-son.se

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela