nson.blogg.se

Ta det inte personligt

Publicerad 2016-07-03 07:59:00 i Allmänt,

Du sitter i din bil, låt säga på E4an, och kör i 110km/tim. Plötsligt kommer det en bildrulle och gör en oförsiktig omkörning och tränger sig framför dig. Du säger:
- Jäkla bildrulle! Såg du vad han gjorde? Han trängde sig före mig. Förbannade idiot!
- Du behöver inte ta det personligt, säger den som sitter bredvid dig.
- Va?!? Inte ta det personligt? Han trängde ju sig framför MIG!
- Jo, men han tränger sig nog framför många människor, inte specifikt dig s.a.s. Han vet nog inte vem du är, han vet kanske inte ens att du existerar. Eller tror du att han har letat upp dig, Googlat på dig eller nå´t och sedan bestämt sig för att vänta tills du kör på E4an och då köra ifatt dig och tränga sig med dig?
- Nej, det tror jag väl inte, i och för sig.
- Det är likadant i alla andra situationer du tycker att människor gör saker mot DIG. Om din partner är otrogen mot DIG, om någon ljuger för DIG, om någon snackar skit om DIG o.s.v. så är det nog så att din före detta partner är säkert otrogen mot någon annan just nu, den som ljuger ljuger nog för någon annan just nu och den som snackar skit snackar säkert skit om andra också o.s.v.
- Så är det nog, i och för sig.
- Vad jag gör gör jag, och vad du gör gör du. Med det menar jag att om jag ger dig en kram så ger jag dig en kram, om du tar emot kramen så är det det du gör, alltså tar emot kramen. Jag har ingenting med mottagandet att göra och du har ingenting med givandet att göra. Jag menar att den upplevelsen jag har är min och den upplevelsen du har är din. Alltså kan jag ge dig en kram med en känsla av att jag så gärna vill det för att jag tycker om dig och då känns det bra för mig. Jag skulle kunna ge dig en kram med känslan av att inte tycka om dig och bara känna kravet att behöva krama dig för att jag tror att du kräver det, och i så fall känns det inte bra. Du skulle kunna ta emot kramen för att du vill det och för att du tycker om mig och då kan det kännas bra, men du skulle också kunna tycka illa om mig och ta emot kramen för att du tror att du måste och då tycka att det var en jäkligt obehaglig kram s.a.s.
- Jag fattar.
- Jag står för det jag levererar men kan inte stå för hur det tas emot. Våra upplevelser är ett resultat av våra värderingar, så vill du uppleva något annat än det du gör får du ändra dina värderingar. Vi bör också veta att trots att vi är ansvariga för våra egna upplevelser så är vi ändå ETT och allt vi gör mot andra gör vi mot oss själva och allt vi gör mot oss själva gör vi mot alla andra. Detta är utifrån vårat eget perspektiv och har bara med den energin som jag själv påverkar, alltså mitt liv. Vi kan lätt komma in på begreppet Karma nu men det ska vi ta en annan gång. 
- Jag förstår, säger du. Hur kan detta sammanfattas?
- Var snäll.
- Var snäll?
- Ja, var bara snäll så har du bidragit till den värld du vill ha. Var snäll mot andra och dig själv.
- Men bildrullen var inte snäll när han körde så vårdslöst.
- Hur mycket hat det än kan finnas, hur mycket ageranden i frustration, ilska, ångest, det än försigår så kan det inte minskas med ett "beskämpande" av samma mynt s.a.s. Hatar du hatet så bidrar ju DU med mera hat, eller hur?
- Självklart.
- Hur mycket det än är av det du INTE vill ska finnas, så kommer det inte minska för att du tycker illa om det, för att du förbannar det eller hatar det. Om du är snäll, om du älskar, så finns det mera snällhet och kärlek i denna värld, och det var ju det du ville, eller hur?
- Svårt att gilla bildrullen ändå.
- Det handlar inte om hur svårt det är, det handlar om hur viktigt det är, alltså viktigt för dig att må så bra som möjligt, och det finns väl inget viktigare?
- Nej, det gör det ju inte.
- Om det är viktigt för DIG att må så bra som möjligt så ta inte det som händer runt omkring dig så personligt.
 
Kram

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Thomas Nilsson

Jag är Hälsopedagog, komplementärmedicinsk terapeut, och driver ett hälsoföretag www.n-son.se

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela