nson.blogg.se

Att älska

Publicerad 2016-05-28 07:26:00 i Allmänt,

Det finns några aspekter som vi människor har mer eller mindre motstånd till, fast alla dessa motstånd hör till frihet. Jag ska förklara.

Kärlek – är jag värd det? Kan någon älska mig? Kommer jag hitta någon som älskar mig? Kommer jag hitta någon som jag kan älska?

Det du vill är att känna kärlek. Fundera på det ett tag. Det du vill är att älska. Alltså är det känslan du vill ha. Det innebär att det är viktigare att älska än att bli älskad. Alltså den känslan av att älska är viktigare än att förstå att någon annan känner den känslan när de tänker på dig.
 
Om du behöver att någon älskar dig för att du ska känna den känslan så är det inte den känslan jag menar nu. Den känslan har ett motstånd ett icke tillåtande s.a.s. Den känslan är skör och brister om någon förändrar sin känsla s.a.s. Det är inte i samklang med Frihet, med tillåtelse, med ödmjukhet.

Att älska beror inte på någon annan än du själv. Inte så ovanligt är det att vi inte tillåter oss att älska om vi inte har en människa, ett djur, en sak o.s.v. att rikta vår kärlek till för att vi har en idé om att det måste finnas någon eller någonting att älska. Var så god, du får gärna ta vad som helst att älska men känslan är viktigare än objektet.
 
När du känner kärlek så ser du den du fokuserar på, du ser dennes potential, du ser att den är i samklang med universum. Detta sker eftersom du är i samklang med universum. Om det blir lättare att fokusera på ett objekt så ta gärna en fyrfota varelse eller en relativt nyfödd. Vi har större accept till dem, större förmåga att förbise deras eventuella brister.
 
Men när du förstår att då Du är i samklang med universum,  med Gud, med alltet, med Dig, så älskar du allt - och då menar jag ALLT. Det är frihet.
 
Kram

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Thomas Nilsson

Jag är Hälsopedagog, komplementärmedicinsk terapeut, och driver ett hälsoföretag www.n-son.se

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela