nson.blogg.se

Behovet att växa

Publicerad 2016-05-19 06:35:00 i Allmänt,

När du går in i ett gym så vet du att du måste ge dina muskler ett motstånd för att de ska bli större och starkare, eller hur?
Inte så ovanligt att de med sämst självkänsla har störst behov av att växa, och därmed inte så ovanligt att de med störst behov av att växa tar vägar som innerst inne inte känns riktigt okej. Då menar jag att de tränar mera än vad som är nyttigt, har ett förhållande till mat som kan var problematiskt eller tar otillåtna medel bl.a.
 
Jag menar inte att de med bäst självkänsla inte har behov alls att motionera eller växa s.a.s. Alla vill mera helt enkelt. 
 
De med svag självkänsla har störst behov av att växa som människor också, så det är inte ovanligt att de som inte tycker om sig själva gör saker som de innerst inne inte tycker om, och därmed skapar motstånd i sitt liv.
 
Det grundar sig inte så sällan på låg självkänsla om en människa tar droger, super, gör brott eller bär sig illa åt på annat sätt. Som sagt "De som har störst behov av att växa ger sig själv störst motstånd".
 
Hur ofta som helst upplever många att det krävdes ett trauma i form av "olycka", sjukdom, dödsfall av någon närstående eller liknande, för att förändra sitt liv till det bättre. Var så god, alla har rätt att gå så långt som den behöver för att växa.
 
Men hur vi tar emot detta växande kan tyckas vara olika. När du går på gymmet och har gjort det ett tag så kan en del känna sig stolta och nöjda med sin förändring medans andra inte gör det. Det finns de som går in på t.ex. ett gym med samma känsla av otillräcklighet, av låg självkänsla, av att var sämre än andra, som de hade från början - även om de tränat i flera decenier och resultatet, skillnaden, är enorm.
 
Jag tror inte att de flesta förstår likheten mellan att ge sig själv motstånd i en träningssituation för att bli bättre, och att ge sig själv motstånd själsligt, mentalt, i livet för behovet att bli bättre.
 
När jag tittar på en människa som kämpar med sig själv så kan jag bli ödmjukt beundrande över den väg de tagit, eftersom jag också slagit på mig själv och skapat ett motstånd i behovet att växa. När du däremot har känt av glädjen, njutningen, av att växa, så ändras "behovet" till att bli ett tillåtande att växa och med känslan av kärlek till sig själv och alltet s.a.s.
 
Kram

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Thomas Nilsson

Jag är Hälsopedagog, komplementärmedicinsk terapeut, och driver ett hälsoföretag www.n-son.se

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela