nson.blogg.se

Utanför boxen

Publicerad 2016-11-30 04:16:00 i Allmänt,

En gädda lades i ett akvarium tillsammans med en massa småfisk. När gäddan blev hungrig så åt hon av fisken eftersom det är gäddans naturliga föda. Efter ett tag satte forskare som experiment upp en glasvägg i akvariet.
 
Varje gång gäddan skulle äta av fisken så slog hon i glasväggen och till slut gav gäddan upp. Då tog man bort glasväggen och gäddan kunde återigen simma fritt bland övriga fiskar.

Trots att småfisken simmade mitt framför henne så reagerar hon inte ens. Istället var gäddan helt apatisk och svälter till slut ihjäl för hon hade lärt sig att det var omöjligt att få tag på fisken.

Den inlärda hjälplösheten hade gjort att gäddan slutade försöka trots att omständigheterna hade förändrats. I gäddans föreställningsvärld går det inte att fånga fisken oavsett var de är.

Så fungerar inlärd hjälplöshet.

Vi människor reagerar många gånger på samma sätt när vi har en inställning till livet där vi på förhand säger; det är ingen idé att ens försöka för jag kan inte.

Det är en attityd som gör att vi ger upp innan vi ens har försökt. Vilka drömmar har du gett upp på grund av inlärd hjälplöshet?
 
Vad kan vi göra då, om jag någonstans är övertygad om att det inte går, och därför inte ens försöker?
Jo, kolla om någon annan har gjort det. Om det är så, ta reda på hur den gjorde.
 
Om det är ett inlärt så kanske jag kan förstå att det är föreställt och i så fall kanske jag kan föreställa mig något annat. En mänsklig hjärna är ju fantastisk på att registrera men ännu bättre på att fantisera, då borde jag kunna fantisera något annat än det jag är övertygad om...eller?
 
Hmm...det är nog där skon kan klämma lite.
 
Att "tänka utanför boxen" kallas det när man kan föreställa sig något som strider mot sin övertygelse. Och sedan när du föreställt dig det i sådan grad att det kan accepteras som en ny "sanning" har du gjort en förändring.
 
Önskar du förändring i ditt liv så släpp lös din fantasi.
 
Lycka till
 Kram
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Thomas Nilsson

Jag är Hälsopedagog, komplementärmedicinsk terapeut, och driver ett hälsoföretag www.n-son.se

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela