nson.blogg.se

Att komma ihåg det negativa

Publicerad 2016-10-04 08:16:00 i Allmänt,

En betydande del av vår hjärna har funktionen att lagra minnen av obehag. Det är nedärvt från tusentals år, ja sedan tidernas begynnelse, och är till för att vi inte ska göra om samma "misstag" s.a.s.

Jag skriver ju ofta att det du lägger fokus på blir manifesterat så som din verklighet, du skapar din verklighet utifrån din fundamentala övertygelse.

Vad är då vitsen att komma ihåg sina misstag om det jag lägger mitt fokus på kommer bli min verklighet? Det innebär ju då att om jag minns andra världskriget så kommer det tredje världskriget snart och om jag minns hur afrikanerna tvingades till Amerika för att arbeta under svåra förhållanden så kommer det kidnappas människor för slavarbete fortsättningsvis också o.s.v.

Till saken hör att, varsågod, kom ihåg det om du vill men det är din värdering som grundar sig på din fundamentala övertygelse som skapar det du känner när du minns som är skapande. Alltså blir du förbannad, blir du ledsen, blir du besviken - så kommer "verkligheten" visa dig fler anledningar att vara förbannad, ledsen och/eller besviken.
Om du däremot kan se på historien med tacksamhet för att förstå att det var ett misstag och att vi har all rätt att göra, vara, på ett bättre sätt, ett mera ödmjukt sätt, så kommer du vara medskapande av en verkliget som ger dig anledning att känna tacksamhet.
 
Kram
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Thomas Nilsson

Jag är Hälsopedagog, komplementärmedicinsk terapeut, och driver ett hälsoföretag www.n-son.se

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela