nson.blogg.se

Motivation

Publicerad 2016-10-27 06:47:00 i Allmänt,

De flesta besluten fattar du i en ganska neutral känsla: Vad ska jag äta? Vilka kläder ska jag ha på mig? Ska jag ta en promenad? Vilket TV-program ska jag titta på? o.s.v.
 
Större beslut, beslut som tycks ha större förändringspotential för din livskvalité, kräver mera känsla, starkare känslor s.a.s. Graden av styrka på känslan är naturligtvis flytande men till slut kommer vi fram till att antingen så känns det så inspirerande så att du inte kan låta bli, eller så är du så desperat så du måste.
 
De största besluten kommer ofta från desperation, de beslut som förändrar ditt liv, de beslut som vänder upp och ner på din vardag. De besluten föregås ofta av en händele som kan kallas för "tragedin" eller "olyckan" men även från en situation som byggts upp under tid och med sitt momentum av energi kommer fram till händeler som kan kallas "då bägaren rann över", "där brast det" eller "nu står jag inte ut längre" o.s.v.
 
Stora beslut fattas naturligtvis också i behagligare känslor som inspiration och glädje. De besluten föregås ofta av händelser som kan kallas "då jag träffade dig", "då jag vann...", "när jag fick..." o.s.v.
 
Oavsett med vilken känsla du fattar besluten så kommer kraften, energin, från samma källa, från din innersta, sannaste, ärligaste, eviga, DU. 
 
Skillnaden på inspiration eller desperation är bara från vilken utgångspunkt du har då beslutet tas. Om du är överens med Dig själv s.a.s. känns det inspirerande men om du är övertygad om något som din innersta, sannaste, Du, inte håller med om så känner du desperation då beslutet tas.
 
Dessa känslor är alltså inte positiva eller negativa i sig själva, men du lägger en värdering i dem så därför tycker du att den ena är negativ och den andra är positiv.
 
Om inte ditt desperata beslut skapade en än värre situation, och det kan den ju göra om du kräver större "motstånd" för att börja lyssna på din innersta Du, så känns det behagligt efteråt.
 
Graden av känslan skapar graden av motivation. Om du är i en pågående situation som du inte tycker om så gör det kanske inte tillräckligt ont, är inte tillräckligt obehagligt, för att motivationen till beslutet som förändrar kan tas.
Men varför vänta tills du blir desperat? Var snäll mot dig själv och lyssna på vad du innerst inne vill och agera, fatta beslut i inspiration, det är behagligare. Men förbanna dig inte om det är så att du behöver vänta på att desperationen kommer innan motivationen är stark nog.
 
Kram
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Thomas Nilsson

Jag är Hälsopedagog, komplementärmedicinsk terapeut, och driver ett hälsoföretag www.n-son.se

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela