nson.blogg.se

Känn efter

Publicerad 2016-09-17 07:19:00 i Allmänt,

Hur ska jag lösa det där problemet? Hur ska jag kunna förändra mitt liv? Jag vill bli av med det där. Jag måste hjälpa den där. Jag har ett problem. Det är ett problem där borta. Dom där borta mår inte bra. Jag mår inte bra om dom inte mår bra. Jag tycker synd om dom. Det fattas pengar. Det är smutsigt. Vattnet är förorenat. Luften är förorenad. Maten är onyttig. Man kan dö och det är hemskt. Hur ska jag lösa problemet? Hur ska jag kunna hjälpa till? Jag känner mig otillräcklig. Jag borde bli bättre. Jag måste kämpa hårdare. Ge aldrig upp. Kom igen nu! Det står inte rätt till. Det är något som är fel. Dom gör fel. Den där människan är inte klok. Det är ett misstag. Det har skett ett misstag. Du tycker fel. Du ska tycka som jag. Du ska lyssna på mig. Du ska göra som jag säger. Jag måste lösa det där problemet. Vi måste lösa det där problemet.
 
Brykar du tänka så? Brukar du säga så?
 
Känn efter. Hur känns det? Känns det behagligt? Om inte, vad säger det dig då?
 
När du är i samklang med din innersta, ärligaste, kolkaste, kärleksfullaste, sanning - så är du fantastiskt accepterande, du är fri, du är tillåtande, du har en upplevelse av fullkomlighet och av att bara vara, bara existera. Du känner dig komplett, hel, total, och detta är liksom skönare än det vi kallar lycka.
 
När du är nära din innersta sanning, ditt ickefysiska, evigt existerande DU, så är du lycklig, euforiskt lycklig. När du är lite längre ifrån så är du glad och lite längre ifrån känner du dig helt okej och lite längre ifrån så känner du dig lite mindre glad men fortfarande mera i det du kallar positivt än det du kallar negativt s.a.s.
 
En bit längre ut finner du en gräns. Den gränsen kallar du "trygghet". Trygghet är inte frihet, trygghet är kontroll. Utanför tryggheten känner du dig orolig. Lite längre bort från din klokaste, kärleksfullaste, sanning, och på den sidan av tryggheten som du kallar negativ och längre ut än oron känner du dig vilsen, rädd, frustrerad, förbannad, ilsken, hatisk o.s.v. Du kommer till ångest och vidare längre ifrån din innersta sanning kallar du känslan för depression.
 
Alltså, vad säger känslan dig?
 
För mig säger den att om jag är i känslor som kan klassas som negativa så är jag tydligen övertygad om något som min innersta sanning anser är lögn. Den kraft, den energi, som min ickefysiska Jag är, berättar alltså för mig att jag inte är i samklang med min ärligaste, klokaste, JAG - och livet går ut på att tillåta sig vara det.
 
Är det negativt med "negativa" känslor?
Absolut inte! Det är ju fantastiska vägledare, fantastisk information om DIG. Just den informationen du behöver för att lära känna dig själv så att du kan växa som människa, expandera som person, utvecklas - som är syftet med livet.
 
Är det fel att vilja hjälpa andra eller att vilja ändra på sitt liv eller världen?
Absolut inte, men du hjälper ingen med en "negativ" känsla, med en "negativ" energi. Gör det med glädje, med kärlek, med acceptans - eftersom det är den känslan, den energin, du vill förändra till.
 
Du kan inte få en "negativ" kraft att bli "positiv" genom att tillföra mera "negativ" kraft. Du kan inte få en "negativ" energi att bli "positiv" hur du än gör. Du ska alltså inte förändra det som är, du ska skapa det du vill ha och inte förändra det som är.
 
När du bakar en kaka och du tycker att kakan blev misslyckad, tar du då kakan och smular ner den, knådar om den, gräddar om den i ugnen och förväntar dig att den kommer ut på ett annat sätt än den var innan eller bakar du en ny kaka?
 
Skapa nytt, skapa den värld du vill ha och sluta försöka att förändra det som redan är skapat. Det som redan är, det som finns, är färdigt. Är du inte nöjd så acceptera det, tacka det för informationen som gav dig lusten att förändra, älska kontrasten som gav dig upplysningen om dig själv. Gå sedan in i din skönaste känsla, i din innersta sanning, eller så nära som du kan, och fatta ett nytt beslut utifrån den inspiration du får av den skönare känslan. 
 
Lycka till
 
Kram
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Thomas Nilsson

Jag är Hälsopedagog, komplementärmedicinsk terapeut, och driver ett hälsoföretag www.n-son.se

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela