nson.blogg.se

Vad tror du på?

Publicerad 2018-02-02 06:09:00 i Allmänt,

Om vi reducerar allt vi vet om det vi kallar vetenskap och börjar om från början, vad kommer vi fram till då?

Jag menar om vi inte ens har tänkt på om jorden är rund eller platt, om vad en sol/stjärna är eller vad som snurrar runt vad o.s.v. Om vi inte hade en aning om vad en atom är, vad elektricitet eller energi är.
Om vi kunde nollställa oss totalt i det vi kallar kunskap/vetenskap, vad skulle vi då komma fram till i framtiden?

Förmodligen samma sak, eller hur?

Om vi gör samma sak med religion, alltså inte en enda idé om tro eller andlighet. Inte någon som någonsin har påstått något om Gud, Allah, Krishna, Tor och Oden eller Haile Selassie.
 
Vad kommer du fram till då? Jag påstår att du förmodligen skulle koma fram till något annat, men det är endast ett påstående.
 
Kanske är du så påverkad av det andra berättat, i frågan om tro, så att du inte kan nollställa dig helt och hållet. Kanske är din "övertygelse" sådan att du inte vågar släppa allt du blivit inlärd och ta reda på Din "tro", Din "sanning". Du kanske är skrämd in i din tro så vid tanken på att släppa allt du tror på skulle innebära frågor som "Vad ska Gud säga om jag..." eller "Allah kommer straffa mig om jag inte..." o.s.v. I så fall har du inte reducerat din övertygelse i frågan om vad du tror på. Det är okej, men kanske intressant att förstå, att erkänna, isåfall. Det kommer säkert till nytta för den som vill lära käna sig själv lite bättre.
 
- Men ska vi verkligen behöva uppfinna hjulet igen. Kanske du frågar.
- Ja, är mitt svar på den frågan, absolut, annars är det inte sant.
- Så du menar att Du sitter på sanningen.
- Nej, kanske inte din sanning, men min sanning, just nu. Och du ska veta att du kan bara övertyga mig om en annan "sanning" om det överensstämmer med vad jag upplever, vad jag känner, innerst inne i Mig.
- Jag orkar inte börja om.
- Det är okej, vännen. Det är bara för de som vill och har lust.
- Vad tjänar jag på det?
- Du kan bli av med förutfattade meningar. Du kan bli av med fördommar. Du kan kanske se likheter lättare än olikheter? Du kanske mår bättre av att inte ha en känsla för vad som är "vi och dom"? Du kanske blir mera tillåtande inför olikheter? Du kanske blir mera ödmjuk och därmed tycka att livet är bättre och då också må bättre? Ja, inte vet jag vad som kan hända med dig? Du kanske bara blir ärligare?
- Okej, vi får se.
- Helt okej. Jag bara spånar.
 
Kram

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Thomas Nilsson

Jag är Hälsopedagog, komplementärmedicinsk terapeut, och driver ett hälsoföretag www.n-son.se

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela