nson.blogg.se

Grupptryck

Publicerad 2016-08-10 07:33:00 i Allmänt,

Har du någonsin varit med om att du är i en grupp där någon berättar om en händelse den varit med om, och då kommer nästa människa i gruppen på att en liknande händelse även hänt henne och vill gärna berätta om den? Du kommer kanske själv på att du varit i liknande situation och vill förstärka det ni alla upplever just där och då?
 
Om det är en negativ händelse så förstår du kanske vad detta gör med den energin ni är i? Likaså om det är en positiv händelse så förstår du kanske vilken fantastisk kraft ni gemensamt skapar?

Att upprepa nuet, att leva i nuet, i den negativa situationen, är inte önskvärt av din innersta vilja. Det bästa som du kan göra, då det ni gemensamt fokuserar på är negativt, är att neutralt inte bry dig om det som sägs eller byta ämne.

Om det är ett trauma av den digniteten som gör att du empatiskt bryr dig så kan du naturligtvis lyssna i den kärleksfullaste känsla du kan ha, i det närmaste du kan komma dig själv just då. Du kan i denna stund se den som vill tillge dig sin upplevelse i hennes potentiella mest kärleksfulla själv och därigenom vara fokuserad på lösningstillåtenhet eller accepttillåtenhet och framför allt i kärlek.

Det innebär att du inte förstärker gruppens eller personens energi utan att du istället tar hand om din energi på bästa sätt. Du ska då veta att den energin du då är i är där de andra vill vara och just då är du den största tillgången som du kan vara just då. Det är just då du har störst möjlighet att säga något som verkligen kan hjälpa de andra.

Det krävs naturligtvis en viss självkänsla för att kunna fokusera positivt då flera runt dig fokuserar negativt. Men förståelsen för energin ger dig just självkänsla, och hur det än är med den just nu så öva, öva, öva, så kommer du förstå vikten av att följa din innersta klokaste sanning.

Det är inte ovanligt att de klienter jag haft som lärt känna sig själv bättre och bättre har efter ett samtal som gett dem en speciell insikt gått därifrån och gjort radikala förändringar i sitt liv. En del har gått hem till sin partner och avslutat förhållandet andra har gått till sin chef och sagt upp sig, andra har börjat göra något de länge längtat efter att göra eller slutat röka eller börjat träna eller....

Handlingar som dessa är naturligtvis alldeles utmärkta om det motsvarar deras innersta sanning, deras innersta vilja. Du ska också veta att i många fall går det att vara i ett och samma förhållande och gå från att vara olycklig till att vara lycklig bara genom att förstå hur viktigt det är att vara sann mot sig själv.

Kravlös kärlek hänger ju inte på den andre s.a.s. Kravlös kärlek är ju på det sättet att jag älskar dig så mycket att jag inte bryr mig om vad du gör, säger, tycker eller tänker. Med andra ord är kravlös kärlek på sådant sätt att Mitt mående inte är avhängt på vad du gör, tycker, tänker eller säger. Med andra ord så belastar jag inte dig med att kräva att du skall tillfredsställa mig. Jag kommer alltså då aldrig klandra dig om jag inte mår så bra jag kan.

Att låta någon annan vara det de väljer att vara för sin egen del utan att kräva att de tillfredsställer dig är en konst, men tänk efter, det är det du vill ge, och det är det du vill ha.

Du kan i ditt löfte till din partner lova att det din partner kommer få är en människa som gör allt den kan för att var i linje med sig själv, frekvent överens med sin innersta sanning, sitt klokaste, ärligaste Jag, sin källa av aldrig sinande existens.
"Jag kommer lova att jag aldrig går emot min innersta vilja och därmed också lova att allt jag har att ge dig kommer från mitt hjärta."
Detta gäller naturligtvis inte bara din pojkvän/flickvän, sambo eller äkta maka/make, utan även dina vänner.

Tänk efter – det är det du vill ge, och det är det du vill ha, eller hur?

Den enda relation som du verkligen bör ta hand om är alltså din relation med dig själv. Tar du hand om den så blir andra relationer enkla.
 
Kram
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Thomas Nilsson

Jag är Hälsopedagog, komplementärmedicinsk terapeut, och driver ett hälsoföretag www.n-son.se

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela