nson.blogg.se

Känslans språk del 2

Publicerad 2016-08-20 07:28:00 i Allmänt,

- Behöver jag vara rädd för mina tankar?
- Absolut inte.
- Är inte tankarna skapande av min verklighet?
- Jo, men inte utan en viss fördröjning. Om du håller din hand rakt utsträck från kroppen så går det naturligtvis alldeles utmärkt, eller hur? Men hur länge? Tio sekunder klarar nog alla, en halv minut klarar de flesta, fem minuter klarar många o.s.v. En hel dag klarar nästan ingen och en vecka tror jag är omöjligt. Din arm har under tiden inte ändrat sin vikt utan det som förändrats är din upplevelse av att hålla upp armen. Rent fysiologiskt så handlar det om CNS (Centrala Nerv Systemet), energi i form av kcal, muskelaktivitet m.m. men upplevelsemässigt är detta samma sak som stress. Om du håller en obehaglig tanke för länge så blir den tyngre och tyngre i din upplevelse men också mer och mer manifesterad i din verklighet och därmed påfrestande på dig rent fysiskt.
- Då behöver jag ju vara aktsam om vad jag tänker.
- Vi behöver se våra tankar i relation till våra känslor. Om du tänker en tanke och det känns obehagligt när du tänker den så informerar känslan dig om att din tanke inte överenssämmer med din innersta sanning. Om du då fortsätter tänka denna obehagliga tanke så förstärker du känslan som sedan påverkar din kropp rent fysiskt och den energin som du tillåtit få fäste är skapande av din verklighet. Tänk en tanke som gör dig irriterad, frustrerad och arg, så triggar du stresshormoner som adrenalin och cortisol bl.a. Dessa hormoner är helt okej och t.o.m. bra för kroppen korta stunder i vissa situationer men om de får fortsätta lång tid så bryter de ner dig på cellnivå och skapar sjukdomar.
- Ja men, säger du, då behöver jag ju vara rädd för mina tankar.
- Absolut inte. Rädsaln för att tänka en negativ tanke är helt onödig eftersom känslan är informationen om att du är övertygad om något som den större delen av dig vet är osant, och därigenom har du lärt känna dig lite bättre, och det är ju en del av vad livet går ut på s.a.s. Älska kontrasterna.
- Älska kontrasterna?
- Ja, de tar dig dit du vill, genom att de visar dig vad du inte vill. Den informationen är livsviktig i din utveckling.
- Okej, så jag behöver inte vara rädd för mina tankar utan bara acceptera dem som ett bevis på var jag är just nu och känslan säger då till mig var jag är någonstans, och om det känns obehagligt så är jag alltså där jag inte vill vara innerst inne?
- Just det.
- Om jag ber om något, så är då orden, tanken, sekundära i mitt skapande?
- Ja, en affirmation t.ex. är inte fungerande om du inte känner vad du säger eller tänker s.a.s. Det innebär att del 3 i "Känslans språk" ska handla om bönen.
 
Forts...
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Thomas Nilsson

Jag är Hälsopedagog, komplementärmedicinsk terapeut, och driver ett hälsoföretag www.n-son.se

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela