nson.blogg.se

God morgon

Publicerad 2016-07-13 07:13:00 i Allmänt,

Jag ska berätta hur jag startar min dag och varför.

Jag dricker vatten, så mycket eller så lite jag känner för just där och då. Detta gör jag för att under natten svettas vi men framfår allt ångar vi av oss en ansenlig mängd vatten så jag är törstig. Det får dessutom fart på systemet s.a.s.

Sedan sätter jag mig bekvämt i en "öppen" position. Med "öppen" position menar jag stadigt, rak i ryggen (utan överdrift). Bred ställning i benen, antingen på en liten kudde med korsade ben eller på en av mina meditationsstolar (se bild på stolen på min hemsida www.n-son.se), eller på en fotölj med fötterna brett isär och med hela fotsulan i golvet. Jag lägger mina händer på mina knän med handflatan uppåt. Detta för att meridianerna i kroppen och de olika chakran ska ha optimalt flöde s.a.s.
 
Jag mediterar.
 
Oftast är min meditation i syfte att nolställa mig, att kalibrera mig. Jag utser en punkt på väggen framför mig som i sig själv inte ger något intryck, en neutral del av tapeten. Denna punkt får all min fokus. Min andning blir djupare och hittar snart en lagom takt och ett lagomt djup. Efter en liten stund kommer jag i ett tillstånd där jag inte har någon tanke eller någon känsla, jag är neutral, nollställd. 
 
Jag sitter i detta tillstånd så länge som det vill sig s.a.s. Ibland är det bara en minut och andra gånger upp till en kvart, men oftast runt fem minuter.
 
Därefter, då jag sitter kvar i samma position, fokuserar jag på tacksamhet. Efter att nollställa känslan inför jag känslan av tacksamhet först. Detta är den mest effektiva energi att forma ditt liv, och då i samma riktning - tacksamhet.
 
I detta kan jag sitta allt från någon minut till kanske fem minuter.
 
Denna lilla process gör jag i princip varje dag. Men ibland lägger jag till ett fokus som t.ex. "Visa mig vägen och gör mig villig att följa den" (En version på Heliga Birgittas bön), eller "Jag är det, jag är". 
 
Det sista ska jag förklara djupare en annan gång.
 
Ibland tar hela processen bara fem minuter och ibland tar den en halvtimma men oftast runt en kvart.
 
Allt är energi, så tillåt dig själv ge dig den energin du vill ha redan från morgonen.
 
Kram

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Thomas Nilsson

Jag är Hälsopedagog, komplementärmedicinsk terapeut, och driver ett hälsoföretag www.n-son.se

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela