nson.blogg.se

Pengar

Publicerad 2016-06-29 06:20:00 i Allmänt,

Vad har vi för relation till pengar?

"Pengar är av ondo", "Pengar är underbara", "Pengar växer inte på träden", "Pengar är frihet", "Pengar gör dig girig", "Den som spar han har", "Den som bara har pengar är fattig, den som har allt utom pengar är förmögen"...o.s.v.
 
Dessa uttryck förklarar din relation till pengar, din känsla för pengar.
 
Jag har föräldrar som kommer från två olika världar. Mamma växte upp på en relativt stor gård med mycket åkermark och min Pappa var Torparbarn och flyttade runt för att jobba för "Stor-bönderna".
 
Min Far gjorde en "klassresa", startade eget företag i unga år och kom till slut att få det relativt gott ställt. Min Mor utbildade sig till Undersköterska och rörde sig med ett betydligt mindre kapital än Pappa.
 
Min Mammas intällning till pengar var sådan att - Det ordnar sig alltid. En gång sa hon "Jag har femhundra kronor och två veckor till pension, ja men dåså, då kan jag ju åka till Örebro och hälsa på kusinen".
 
Min Pappa visste hur han hade kämpat för att tjäna sina pengar så han tog detta med pengar på ett lite mera allvarligt sätt. Om han, mot förmodan, bara skulle haft fem hundra kronor kvar då det vore två veckor till nästa pensionsutbetalning, skulle han förmodligen inte ta det så lätt och framför allt inte unna sig en resa.
 
Jag har nog båda mina föräldrars känsla för pengar. "Det ordnar sig" är ett vanligt uttryck om allt hos mig, så också om pengar, men känslan av att man får kämpa för att tjäna dom finns också hos mig.
 
Pengar är en enormt stark energi, i vår värld, som skapar alla möjliga olika känslor hos människor, människor som fattar beslut om fantastiskt viktiga saker. Dessa saker rör oss alla, och dessa saker sätter värderingar hos oss, som i sin tur gör att vi tycker si och så. Då vi tycker si och så, då vi har dessa värderingar, fattar vi beslut som formar våra liv.
 
Så, var vän med pengar - det ordnar sig.
 
Kram
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Thomas Nilsson

Jag är Hälsopedagog, komplementärmedicinsk terapeut, och driver ett hälsoföretag www.n-son.se

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela