nson.blogg.se

Värderingar

Publicerad 2016-06-07 05:25:00 i Allmänt,

En jordbävning, en kram eller ett krig - har i sig själv ingen värdering. Du ger det en värdering.

En spark, en klapp, en handskakning eller ett leende - kan göras med en värdering som givaren har gett det, men kan tas emot med en annan värdering, som då mottagaren ger det.

Ett ord, en mening eller en gest - har ett tänkt syfte, grundat på givarens värdering. Ordets, meningens eller gestens betydelse för den som tar emot det kan, på grund av mottagarens värderingsgrund, uppfattas som något annat, på ett annat sätt och med ett annat syfte än givaren tänkt sig.

Jag sa till mig själv för länge sedan:
"Eftersom två människor kan vara med om samma händelse men uppleva olika saker, så vill jag förstå världen på sådant sätt att jag upplever det som händer, livet, på ett så behagligt, positivt, sätt som möjligt."
 
Kram

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Thomas Nilsson

Jag är Hälsopedagog, komplementärmedicinsk terapeut, och driver ett hälsoföretag www.n-son.se

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela