nson.blogg.se

Cancer

Publicerad 2016-09-15 05:06:00 i Allmänt,

Jag funderar runt detta vi kallar cancer.

Denna djävulska sjukdom - är kanske den första tanken om cancer.
Denna fantastiska väckarklocka - är kanske en tanke som kommer långt senare, eller inte alls.

Jag har träffat några som sagt "När jag fick cancer vaknade jag. Då blev min prioritering helt annorlunda. Jag tog vara på livet, på mina nära och kära. Det jag trodde var viktigt innan blev inte viktigt längre. Inte förrän jag fick cancer började jag leva på riktigt."
 
De flesta säger kanske inte så, men en reflektion om livet blir det nog alltid. Gå gärna in på Youtube och titta på "Stefan Sauk- Mitt namn är cancer", det ligger en hel del i det han säger där.

Första gången någon kom till mig med cancer så visste varken han eller jag att han hade det. Han hade ont i ryggen. När han lade sig på min arbetsbänk och jag tog på hans rygg var det som mina händer studsade bort från honom. Jag lade ner mina händer igen och det jag kände hade jag aldrig känt tidigare. Det var obehagligt på ett sätt jag inte upplevt.
 
Jag har ingenting emot hela känsloregistret, allt från den euforiska glädjen till ångesten, jag ser ju känslorna som ett språk, en information, och inte som en etikett på mig och mitt liv s.a.s.
 
Det som kändes när jag höll mina händer på hans rygg var ren och skär ångest, en ångest med en karaktär av allvar, ett allvar som gjorde mig rädd.
 
Ni ska veta att jag inte ser livet som allvarligt. Allvar är ingen känsla jag har för nästan någonting. Allvar är ingen behaglig känsla så den går jag liksom inte omkring med. Allvar är en fundamental värdering som gör livet lite trångt, som minskar på friheten s.a.s. Om någon annan känner den känslan i min närhet så kan jag bli lite rädd.
 
Mannen på bänken kände allvaret och han var rädd. 
 
Jag sa att detta har jag aldrig känt förut så jag vill att du kontaktar sjukvården och låter dom göra ett utlåtande först. Du är välkommen att höra av dig efteråt och berätta vad de säger så ska vi se om jag kan hjälpa dig.
 
Han hörde av sig några dagar senare på telefon. Han sa att han blev inlagd och diagnosen var Cancer. "Fullt med cancer i hela kroppen speciellt i ryggen" sa han. Han dog en vecka efter det samtalet.
 
Det har under åren blivit ganska många med den diagnosen som hört av sig till mig. En del påstår att jag har hjälpt dom men jag vet att de som känt sig hjälpta har gjort "jobbet" själva.
 
I den så kallade Hippokratiska eden, som formulerades för ca 2 500 år sedan, formuleras krav på god vård som fortfarande är aktuella. En ofta använd tolkning är: aldrig skada, om möjligt bota, ofta lindra, alltid trösta.
 
Läkarkorens ed kan diskuteras men jag lade in den här för att visa att ambitionen, intentionen, är viktig i vården av andra. Ambitionen, intentionen, inställningen, är fantastisk viktigt i dig för vad du än ska ta dig för s.a.s. För livet. För hur du upplever livet.
 
Det finns över 200 olika cancerformer som kan drabba oss människor. Att det finns så många olika typer av cancer beror på att vi har så många olika celltyper i kroppen. Har frekvensen av cancer minskat med åren? Nej, tvärt om, vi har mera cancer nu än någonsin. Vi lägger mera pengar än någonsin på forskning och vård av cancer, men cancern ökar.
 
Allt vi lägger energi på växer, allt vi fokuserar på får sitt existensberättigande. Skapa den värld du vill ha istället för att bekämpa den värld du inte vill ha, och framför allt, lägg inte en värdering på resultatet utan värdera ditt fokus, din energi.
 
Kram

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Thomas Nilsson

Jag är Hälsopedagog, komplementärmedicinsk terapeut, och driver ett hälsoföretag www.n-son.se

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela