nson.blogg.se

Konflikt

Publicerad 2017-05-20 08:21:00 i Allmänt,

Jag har många omkring mig som gärna vill förstå hur jag ser på livet, döden, energi, orsak och verkan, o.s.v. Jag är mycket tacksam över det, eftersom jag alltid lär mig något i detta klargörande av min fundamentala övertygelse. Jag förstår att de som gärna pratar med mig om detta också lär sig något i sitt klargörande av sin fundamentala övertygelse.

Om våra fundamentala övertygelser är för långt ifrån varandra så kommer en sådan diskussion förstärka våra egna övertygelser och öka avståndet emellan oss.

Den enda chansen att vi kan närma oss varandra är om vi upplever att det den andra presenterar tycks ta oss närmare vår innersta sanning. Då menar jag att det behöver slå an en ton som attraherar den känslan vi innerst inne föredrar. Det innebär att det behöver röra vi något vi redan förstår, vi redan har en aning om. Om inte så är vi så långt ifrån varandra att vi inte kan ge oss annat än mera av det vi redan har, oavsett om vi mår bra av det eller inte.

Om diskussionen tycks handla om att försvara sin övertygelse istället för att ödmjukt försöka vidga vår bild, vidga vår förståelse för hur mångfacetterad livet, alltet, energin, är, så kan det bli konflikt.

Vad som än gör dig lycklig är den "rätta" vägen för dig just nu. Det är liksom känslans funktion, att vägleda dig. Obehagligheten visar att du är på en plats, i en situation, du inte vill vara. Tack, känslan, för den informationen, för den insikten. Behagligheten visar att du är på en väg som är mera överens med din innersta vilja. Tack, känslan, för den informationen, för den insikten.
 
Kom ihåg - en konflikt kan inte äga rum utan din medverkan. Konflikten kan endast pågå inom den som fortfarande medverkar s.a.s. Om du fortsätter "diskussionen" inom dig så beror det endast på att du inte är nöjd med det du tycks vara övetygad om. Om din känsla är obehaglig under diskussionen inom dig bevisar det endast att du inte är i frekvens med, överens med, din ärligaste, klokaste, sanning.
 
Kom då ihåg att diskussion med sig själv i en obehaglig känsla har väldigt liten utvecklingspotential. Det du behöver göra då är att avbryta den obehagliga känslan.
Hur du gör det är varierande. Du kan lyssna på bra musik eller klappa katten/hunden eller äta något gott eller somna en stund eller....ja, vad som helst som kan få dig att bryta känslan och därmed må bättre.
 
När vi kan se på "diskussionen" med en behaglig känsla så har utvecklingsprocessen fått fart igen. I det läget så lär vi oss något mera om oss själva och med det bli mera ödmjuk till alltet, till omgivningen. 
 
All kärlek till allt.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Thomas Nilsson

Jag är Hälsopedagog, komplementärmedicinsk terapeut, och driver ett hälsoföretag www.n-son.se

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela